L’Ángel Olaran és un missioner basc que fa més de 40 anys que és al continent africà ajudant a les persones més necessitades en països com Tanzània, Somàlia i, per últim, Etiòpia.
A Wukro, localitat de la regió del Tigray al nord d’Etiòpia i amb una població de més de 40.000 habitants, s’hi troba la missió de St. Mary’s, on el missioner té a càrrec seu més de 800 orfes que depenen totalment de l’ajuda que els hi proporciona, amés d’ajudar altres col·lectius..
L’Ángel Olaran és una persona abnegada, sacrificada i entregada en cos i ànima als més necessitats.
Viu i comparteix la seva misèria, la seva fam, el seu sofriment, les seves malalties i la seva mort. Allí ha viscut de molt a prop les destrosses personals i familiars més cruels i inhumanes que puguem imaginar.
Les grans malalties que assolen el país com la sida i la tuberculosi fan que l’Ángel Olaran faci de figura paterna en famílies d’orfes on el germà gran cuida els més petits en unes cases de lloguer proporcionades pel programa d’ajut que ell va emprendre. Gairebé cada dia els visita, cuida i vetlla perquè els falti el menys possible.
A Mollerussa hi ha el Centre d’Iniciatives Solidàries Àngel Olaran, fundat i dirigit per l’Àngel Pujol, que li dóna suport ininterromput durant 9 anys, fins que al gener del 2015 va morir sobtadament. També hi altres ONGs arreu de l’estat espanyol que col·laboren amb aquest missioner.
Entre les activitats que l’Ángel Olaran duu a terme i el Centre d’Iniciatives Solidàries de Mollerussa recolza econòmicament s’hi troben les següents:
(Informació obtinguda del butlletí del C.I.S “News 2013”)
– El programa d’intervenció i protecció d’orfes. L’objectiu d’aquest programa és la cura i protecció dels menors orfes i altres infants exposats a la vulnerabilitat (800 en total), garantint-los un creixement dins d’un àmbit saludable i sostenible cobrint-los les necessitats bàsiques com ara l’habitatge, l’alimentació, l’assistència mèdica, la roba, l’educació i la seguretat de no ser exclosos socialment. Als nens se’ls proporciona un tutor per a la seva protecció i se’ls assigna una quota mensual perquè puguin cobrir les seves necessitats bàsiques i no ser vulnerables a l’exclusió de la resta dels nens de la població. El programa està portat per coordinadors socials i cuidadores que exerceixen el paper de mares, cuidant així dels petits d’una forma més natural.
– Els programes d’intervenció i protecció a gent gran, marginats, discapacitats i persones portadores del VIH/SIDA. Amb aquest programa es treballa per garantir un suport a persones que són incapaces de cuidar-se a si mateixes, i a persones en gran risc d’exclusió. S’atribueix una simbòlica paga mensual a 200 persones perquè puguin sobreviure el dia a dia. Es proporciona alimentació a indigents i es dóna un suport nutricional a persones portadores del VIH/SIDA. Es cobreixen les despeses mèdiques a qui més ho necessita i se supervisa malalts. Totes aquestes funcions estan cobertes per treballadors socials i per voluntaris locals etíops i voluntaris que es desplacen cada any a Wukro per oferir la seva ajuda.
– El programa dels microcrèdits. Es proporciona als emprenedors/es petits crèdits perquè puguin iniciar-se en el món empresarial amb la garantia de l’escola de St. Mary’s. Amb aquests microcrèdits, es creen tallers de formació i ocupació perquè les persones receptores aprenguin a generar els seus propis ingressos mitjançant diverses activitats com la creació de petits tallers de soldadors, de costura, botigues d’ultramarins, etc. En aquest programa hi participen anualment unes 250 persones. A causa de l’augment de població de Wukro, és necessari crear petits negocis per poder donar un impuls a l’economia local i perquè esdevinguin autosuficients.
– Reduir la desnutrició infantil per prevenir la seva mortalitat. La prioritat d’aquest projecte és prevenir que els nens morin pel simple fet de no poder menjar. Es distribueixen racions d’aliments a nens amb desnutrició severa i se’ls fan revisions mèdiques constants per garantir una estabilitat en la seva salut. També s’educa a les mares i cuidadores amb l’objectiu que sàpiguen i aprenguin a tenir cura dels petits.
– També estan treballant per a portar aigua a la missió de St. Mary’s, i en moltes altres activitats.
Algunes persones han visitat l’obra de l’Ángel Olaran a Wukro i han estat testimonis dels bons resultats que està aconseguint junt amb els seus col·laboradors.
Per a saber més sobre les activitats de l’Ángel Olaran, es va publicar un primer llibre titulat “Ángeles de Wukro. La lucha contra la pobreza en un rincón de Etiopía”, escrit per Mayte Pérez Báez, i ara se n’ha publicat un segon titulat “Què podem fer?. Els fets del missioner Ángel Olaran al nord d’Etiòpia”, escrit per Jaume M. Jaumà. Tots dos són molt bons i es poden adquirir al C.I.S. de Mollerussa, Av. del Canal 7, telèfon 973 601097, e-mail info@isolidaries.org, web www.isolidaries.org, on també s’hi poden comprar diversos articles, informar-se, fer-se soci o apuntar-se a alguna de les moltes activitats que duen a terme durant tot l’any a les nostres comarques per a recaptar diners com, per exemple, trobades moteres, sopars solidaris, concerts, campionats del joc de la botifarra, competicions esportives, tómboles, viatges a Etiòpia, etc.
L’Ángel Olaran diu: “Si no s’acaba amb la pobresa, és perquè no interessa fer-ho. La fam és un genocidi programat, tolerat. Cal anomenar les coses pel seu nom. I si les paraules han arribat a perdre sentit, caldrà inventar un idioma nou”.